Jóga és mindfulness

Hogyan kezeld a stresszt az ünnepek alatt?

2017. december 23. - Marczinkó Ági

Az ünnepek lehet az év legjobb vagy legrosszabb időszaka is egyben. Akár az utazás alatti stressz, akár fájdalmas szakítás, akár családi konfliktusok, vagy egy cukorsokk, a rengeteg sütemény evése után. Ezekben a napokban találkozhatsz a távoli rokonokkal, a régi emlékekkel, a múlt szellemeivel és sok minden mással is.


A következő légzőgyakorlatokhoz ülj le kényelmesen sarokülésbe (ha kényelmetlen, akkor rakj a lábad/feneked alá takarót/párnát). Ideális esetben a csípő, a térdmagasság felett helyezkedik el, hogy levegye a nyomást a lábfejről. Ha nem komfortos, akkor lehet székre ülni, vagy lefeküdni egy matracra. A következő három légzéstechnika segíthet a stressz csökkentésében:

Alapok: Kiegyensúlyozott légzés

A kiegyensúlyozott légzés szanszkritul Sama Vritti gyakorlat, amely négyzetes légzést jelent (egyenlő mind a négy szakaszban):

  1. Belégzés három számolásig, érezd, ahogy feltölt energiával a friss levegő, mint a tavasz.
  2. Tartsd bent három számolásig, tarts szünetet, mint nyáron.
  3. Lélegezz ki három számolásig, mint ahogy az őszi levelek hullanak a nyirkos talajra.
  4. Tartsd kint három számolásig az ürességet, mint a téli csendet.

Csinálj ebből 5 kört egy csendes helyen.

Érezd az egyensúlyt: váltott orrlyukú légzés

A jobb- és bal agyféltekét a Nadi Shodhana, vagy más néven váltott orrlyukú légzés tudja összehangolni.

  1. A domináns kezed mutatóujját és középső ujját zárd össze, és rakd őket a két szemöldököd közé.
  2. Lélegezz be mind a két orrjáraton.
  3. Zárd el bal orrjáratodat és lélegezz ki a jobbon. (1)
  4. Zárd el a jobb orrjáratot és lélegezz be a bal orrjáraton keresztül. (2)
  5. Zárd el bal orrjáratodat és lélegezz ki a jobbon. (3)
  6. Zárd el a jobb orrjáratot és lélegezz be a bal orrjáraton keresztül. (4)
  7. Zárd el bal orrjáratodat és lélegezz ki a jobbon. (5)
  8. Zárd el a jobb orrjáratot és lélegezz be a bal orrjáraton keresztül. (6)
  9. Lélegezz ki a bal orrjáraton keresztül. (1)
  10. Zárd el bal orrjáratodat és lélegezz be a jobbon. (2)
  11. Zárd el a jobb orrjáratot és lélegezz ki a bal orrjáraton keresztül. (3)
  12. Zárd el bal orrjáratodat és lélegezz be a jobbon. (4)
  13. Zárd el a jobb orrjáratot és lélegezz ki a bal orrjáraton keresztül. (5)
  14. Zárd el bal orrjáratodat és lélegezz be a jobbon. (6)
  15. Lélegezz ki mind a két orrjáraton át.

Ismételd meg ezt három körön át. Ha megfáztál, és eldugult az orrod, akkor elég, ha csak vizuálisan csinálod a gyakorlatot. Nekem számos esetben segített a téli folyamatos orrfolyásomat enyhíteni.

shutterstock_665168338.jpg

Tisztítás: fényesítő légzés

A szanszkritul Kapalabhati légzésnek hívott gyakorlat, amely felmelegíti a testedet. A kilégzés ebben az esetben magától megtörténik, és nem kell erőltetni.

  1. A felkészüléshez lélegezz rendesen, de csak az orrodon keresztül. A belégzéskor emelkedjen a hasfalad és a kilégzéskor, pedig süllyed a köldök területe a gerincoszlop irányába. Ez utánozza legjobban a légzés áramlását, amelyet a Kapalabhatiban történik.
  2. Vegyél három mély lélegzetet!
  3. Lélegezz be az orrodon keresztül és ki, pedig gyorsan az orron át, úgyhogy a hasfalat a gerincoszlop irányába behúzod. Ha új ez a gyakorlat számodra, akkor érdemes a köldöködre tenni a kezedet és érezni, ahogy mozog.
  4. Engedd, hogy a kilégzés természetesen, passzívan és automatikusan létrejöjjön! Közben folyamatosan lazítsad el a hasfaladat.
  5. Vedd ezeket a légzéseket 1-2 másodperces sebességgel számolva a kilégzést. Kezd 20-as vagy 30-as körrel!
  6. Amikor végeztél a körrel, akkor hunyd be a szemedet és csak figyeld meg a változásokat a testedbe!

Próbáld ki ezt a technikát két-három alkalommal – jótékony hatásai: tisztítja az elmét és a belső szerveket is.

Kérlek, vedd figyelem, hogy ha bármilyen légzőszervi, vagy vérnyomás problémád van, akkor érdemes először az orvosoddal konzultálni. Ha terhes vagy, akkor, pedig csak az első technikát gyakorold.

További légzés gyakorlatokért érdemes az njoy life communitytől A légzés művészete sorozatot megnézni Youtube-on:

Ha érdekes volt számodra, akkor iratkozz fel a hírlevelemre: http://eepurl.com/chs2eD

A bejegyzés trackback címe:

https://csillagsarok.blog.hu/api/trackback/id/tr9313520653

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.