Jóga és mindfulness

10 ok amiért a jógások sikeresebbek lehetnek az átlagnál

2016. október 03. - Marczinkó Ági

A mai világban a jóga népszerűsége folyamatosan növekszik, a gyakorlás mostani formájában milliók élvezik az egészség és fittség előnyeit ennek az ősi mozgásformának. A sportolóktól és vállalattulajdonosokon keresztül egészen a hírességeikig sok sikeres ember rajong a jógáért.

A jóga nem csupán arról szól, hogy elképesztő pózokba csavard a testedet. A gyakorlás a lelket is erősíti. Külföldön növekszik azoknak a vállalatoknak a száma, akik felismerték a hatását a jógának és a meditációnak, ami azt jelenti, hogy motiváltabb, hatékonyabb és produktívabb munkavállalóik lesznek és következésképpen egészségesebbek is.

A jóga gyakorlás egy idő után a szőnyegen túlra is kiterjed majd az ember életében. Szóval milyen jellemző vannak ilyen embereket?

Fókuszált

A mai világban fontosabb, mint valaha, amikor az információk mennyisége napról napra nő, szükséges az embernek fókuszálnia, hogy elérje a céljait. A jógázó a jelenre figyel, amely képessé teszi arra, hogy javítsa a memóriáját, az agykapacitását és koncentrációját.

Energikusak

Amikor eléred a munkaidőd alatt az 5. csésze kávét, akkor érdemes elgondolkodni, hogy inkább kipróbáld a jógát, mint így növelni az energia szintedet. A jógagyakorlók egész nap nagyon aktívak és tele vannak ötletekkel.

A jóga segít felszabadítani a stagnáló energia szintedet a testedben, hajlékonyságot és éberséget ad, és meg tudsz küzdeni az ebéd utáni álmossággal.

unnamed_1.gif

Türelmesek és kedvesek

A jógagyakorláshoz türelem kell és ezt vissza is kaphatod ebből. A jóga nem egy gyors eredményeket adó mozgásforma. Időt és erőfeszítéseket kell tenni, hogy az egyes pózokat tökéletesen kivitelezd, ezáltal elkerülve a sérüléseket és megtanulod a türelmet.

A légzőgyakorlatok és a meditáció segít növelni a belső békét és az elfogadás érzését erősíteni, ami az együttérzéshez vezet.

Jobban kezelik a stresszt

A jógásokat nem könnyű stresszhelyzetbe hozni. A mostani kutatások azt mutatják, a jóga segít csökkenteni és kezelni az idegességet, a stresszt, a depressziót és pánik rohamokat. A nyugtató gyakorlás fizikai és mentális relaxációt eredményez paraszimpatikus idegrendszer aktiválása által. Jól alhatsz az éjszaka. Ne csoda, hogy egy egészséges ragyogás veszi körül a több éve gyakorlókat.

unnamed_2.gif

Egészsegesek és kevesebbszer betegek

A jóga egy nyugodt gyakorlatsor, amely számos betegségre enyhülést adhat, például a magas vérnyomás, cukorbetegség, szívbetegség, ízületi gyulladás, és még a menstruációs fájdalmakra is. A jóga hozzájárulhat az egészséges testsúly eléréséhez a hormonok és anyagcsere szabályozása által.

Egy 2013-as Harvard egyetemi tanulmány bebizonyította, hogy a jóga, mint mozgásformának és a meditációnak pozitív előnyei vannak egészen a sejtek szintjéig.

Magabiztosak

A rendszeres jógagyakorlás hajlékonnyá és alkalmazkodóvá tesz, erősítve a pozitív test képedet és magabiztosságot ad. Szinte az összes jóga pózt lehet még mélyebben és nyugodtabban csinálni.

Ahogy legyőződ a félelmedet és tovább tudsz lépsz, egyre jobban kezded tisztelni a testedet. A jóga építi tudatodat és a belső erősségeidet, ellenállóvá tesz a stresszel szemben, és növeli az önbecsülésedet.

Produktívak

Az egészséges emberek a hatékony alkalmazottak. A stressz, a harag csökkentése és egyéb mentális és fizikai egészség előnyei természetszerűleg hozza magával a versenyszellem növekedését és hatékonyságot a kevesebb betegszabadság miatt.

A Google vezető brand managere Gopi Kallayil, egyetért a jóga pozitív hatásával, amely a produktivitásra gyakorol. Hisz abban, hogy egy olyan gyors léptékű vállalati környezetben, mint ahol tevékenykedik, a jóga segít megtalálni az egyensúlyt a tudat és test között, és jó hatással van a termelékenységre és a vállalati kultúrára.

Nemrég egy programot kezdett, amelynek neve Yoglers, ahol személyes tanítják a jógát az alkalmazottaknak. A program sikerességét tükröző, hogy már nemzetközi szinten is szeretnék meghonosítani.

 unnamed.gif

Jelenben élnek és figyelmesek

Volt olyan, hogy nem voltál ott fejben a megbeszélésen, nem emlékeztél arra, hogy ki mit mondott? Etted már úgy az ebédedet az asztalnál automata módjára, semmi élvezet nélkül? Talán meg kellene próbálnod a figyelmességet. Vezető amerikai vállalatok, mint a General Mills, Target, Apple és a Nike része a vállalati kultúrának a jóga, meditáció és a mindfulness.

A mindefulness megtanít minket arra, hogy hogyan figyeljünk a jelenre. Sokkal tudatosabbá teszi a belső világunk gondolatait, érzéseit, érzelmeit és a testünkből jövő visszajelzéseket, hogy jobban megértsük magunkat és ezen túl kontrolláljuk reakcióinkat, amelyeket adunk az adott szituációkra.

A meditáció gyakorlása a jógában megtanítja neked, hogy hogyan éld meg és tapasztald meg az egyes pillanatokat. Túl ezen, a jógások belső békében élnek magukkal.

Pozitívak

A jógások befogadják a boldog és nyugodt érzést a gyakorlás után. Sokan mondják, hogy azokon a napokon, amikor jógáznak, jobban érzik magukat és zökkenőmentesen áramlik az életük. Lázár Sára a Harvard Egyetem pszichológia professzori asszisztense komoly kutatásokat vezet a Massachusetts-i kórházban, ahol is bebizonyítja a meditáció hatását az agyra. A tanulmány összefüggést talált arra, hogy a gyakorlatok pozitív hatása az óra után is érezhető maradt.

A jóga célja, hogy megteremtse az egyensúlyt a test és szellem között önmagadat helyezve a középpontba, kevesebb zavaró tényező mellett. Továbbá, bátorítja a hála érzését benned, amely segít meglátni az élet napos oldalát.

Tudatosak

A jóga kedvelőinek kiegyensúlyozott elképzelései vannak a saját életéről. A meditáció, tudatosság, légzőgyakorlatok célja, hogy még éberebben és tudatosabban tekints magadra, ezzel szemben a fizikai gyakorlatok segítenek megérteni a korlátjaidat.

Inspiráció: doyouyoga.com

 

Hírlevél

* kötelező kitölteni

A bejegyzés trackback címe:

https://csillagsarok.blog.hu/api/trackback/id/tr5811704747

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mr. Neutron 2016.10.03. 15:09:46

Valóban számolni lehet azzal, hogy a jóga ilyen módon változatja meg az ember lelki tuajdonságait és tulajdonképpen az életét. De - és ez egy nagyon súlyos "de" - régen rossz, ha valaki azért kezd el jógázni, hogy az átlagosnál sikeresebb munkaerő váljon belőle a munkahelyén. Ha valaki esetleg csak azért kezdene el jógázni, mert azt reméli, hogy így majd felível a karrierje, akkor véleményem szerint nem érdemes elkezdenie, ugyanis a munkahelyi előrejutásnak vannak sokkal egyszerűbb és kevésbé megterhelő módszerei is.

firg_firg 2016.10.03. 15:10:08

Altalanositanak is a jogasok?

Marczinkó Ági 2016.10.03. 15:18:28

@Mr. Neutron: Teljesen egyetértek veled, de számtalan indok lehet, hogy valaki miért kezd le jógázni. Néha csak keresünk valami kapaszkodót, vagy nem tudjuk pontosan megfogalmazni, hogy mire van szükségünk. A cikk inkább szeretné lerombolni azokat a tévhiteket, hogy a jóga csak egy ugyanolyan mozgásforma, mint a többi.

Marczinkó Ági 2016.10.03. 15:19:50

@firg_firg: Sok fajta irányzat van létezik a köztudatban, de a hagyományok szerint csak egy központi jóga létezik.

akira1 2016.10.04. 16:05:10

A cikk jó, a hozzászólásokkal vitatkoznék.
Szerintem simán elkezdheti (beépítheti a napi rutinjába) bárki a jógát, aki jobb teljesítményt kíván nyújtani a munkahelyén.
A jóga természetesen nem ugyanolyan mozgásforma, mint a többi, hiszen a foci sem ugyanolyan, mint a jtollaslabdázás vagy a teniszezés. Ahogy minden mozgásforma (sport) is kisebb-nagyobb mértékben különbözik egymástól, úgy a jóga is különbözik másoktól kisebb nagyobb mértékben. De nem mondanáűm, hogy az egyik sarokban vannak a "hagyományos" sportok, a másikban pedig a jóga, merthogy az minden mástól annyira különbözne, hogy nem is lehet egy lapon említeni más sporttevékenységekkel.
Egy dologban azonban kiemelkedik a jóga a többi sport közül, mégpedig abban, hogy bárki bármit is sportol, a jóga kiegészítésként és önállóan is nagyon hasznos a testi és szellemi egészség megőrzése érdekében.
És nem igaz, hogy egyféle jóga van! Ez majdnem olyan kijelentés, mintha azt mondanád, egyféle sport van.

Marczinkó Ági 2016.10.04. 16:33:08

@akira1: Egyetértek abban, hogy jóga nem különbözik annyira a mostani mozgás formáktól, sőt vannak nagyon kemény szellemi és fizikai kihívást jelentő változatai is (astanga és bikram jóga).

Az egyféle jógát úgy értettem, hogy egy volt amiből minden kiindult. Szerintem a modern időknek köszönhető, hogy sok különböző irányzat lett, mert az elvonulás (egy mester az élete során csak pár tanítványt avatott be jóga hagyományaiba) helyett bele kellett építeni az emberek mindennapi életében.

barbapapa 2017.09.04. 09:47:36

@Mr. Neutron: teljesen mindegy, miert kezd valaki jogazni, a velemenyed nem teny, vagy az igazsag, csak egy velemeny. Ne foglalkozzatok vele, hajra, jogazzatok, ha jol esik, mindegy, mi az ok, artani nem fogtok vele senkinek. Es sose masok velemenye legyen az, ami meghataroz, az csak egy tukor, amit olykor erdemes figyelembe venni, de semmikepp nem erdemes az alapokba epiteni. Namaste

barbapapa 2017.09.04. 10:03:38

a joga alapvetoen formalja at a megfigyelo, a gyakorlo, a kozponti ego minden eletesenyet. Elszakadast es elvalast okoz szamos esetben. A joga nehezen egyeztetheto ossze a mai, ingerekkel, igenyekkel, folosleges vagyakkal teli, tudattalan embertomegek kozott betoltott helyunkkel, ezert talan jobb is, ha sokan elsore csak sportkent fogjak fel, mert gyakran okoz nehezseget a kulonbozo jelensegek felismerese, foleg ha a gyakorlo mely, szoros kapcsolatban all a mindennapi elet dolgaival. Csak lassan, nyugodtan, turelemmel es tisztelettel erdemes megkozeliteni onmagunk megismereset, ha valaki raszanja magat, ne varjon se azonnali, se gyors eredmenyt! Es keszuljon fel arra, hogy ha tobb helyet, idot, teret ad sajat maganak, nagyon sok dolgot fog kiszoritani, sok dolog fog elhaladni mellette, es tavolabb kerulnek addig kozeli dolgok. ;) ha nem sikerul, ne bankodjon senki, probalja lassabban, ritkabban, figyelmesebben

barbapapa 2017.09.04. 10:17:36

+1
Ha ugy dontesz, kiprobalod, erdemes a legzesgyakorlatokkal kezdeni, meditacios rutint kialakitani, mar ez onmagaban is honapokat, eveket jelenthet.

A rugalmassag mindenkinel valtozo, fontos alaposan kiismerni az aktualis hataraid, sem erod, sem rugalmassagod, de foleg levegod nem lesz ahhoz, hogy siess a fizikai gyakorlatokkal. Serulest, akar sulyosat is viszont konnyen es gyorsan okozhat a turelmetlenseg, inszakadas, izomgorcs, serv, porctores. Kezdoknel a pozok gyakorlasara, a rugalmassag es a stabilitas kialakitasara a Hatha joga gyakorlatait szoktak javasolni.

Mr. Neutron 2017.09.20. 17:45:44

@barbapapa: Köszönöm a figyelmeztetést, de magamtól is tudom, hogy csak a véleményemet tudom közölni. Figyelmesen átolvastam még egyszer a hozzászólásomat és sehol nem szerepel benne, hogy ez objektív és megfellebbezhetetlen igazság lenne. Sőt, kifejezetten szerepel benne a "véleményem szerint". Tehát a kritikádat alaptalannak tartom.

(
Ironikus módon a Te hozzászólásod legalább olyan sarkosan és kategorikusan lett megfogalmazva, mint az enyém :)
.)

Ugyanakkor azzal az állításoddal egyetértek, hogy a jóga olyankor is hat, ha valaki azért kezdi el, mert azt reméli, hogy a jógától jobb munkaerő lesz.